Co warto wiedzieć o rozliczeniach z ZUS?

Prowadzenie działalności gospodarczej pociąga to za sobą konieczność wywiązywania się z wielu obowiązków formalno-prawnych. Poza naliczaniem i odprowadzaniem podatku dochodowego, a także rozliczaniem podatku od towarów i usług niezbędne będzie również zajęcie się kwestiami związanymi z obowiązkowym ubezpieczeniem w ZUS-ie. Ponieważ oznacza to właściwe ustalanie wysokości składek oraz przesyłanie stosownej dokumentacji, większość przedsiębiorców decyduje się na zlecenie realizacji takich zadań odpowiedniemu biuru księgowemu. W Krośnie doskonałym wyborem w tym obszarze okaże się firma Bona Fisco. Przekonajmy się, jak w praktyce wyglądają rozliczenia z ZUS-em.

Jakie są obowiązki, jeżeli chodzi o ZUS?

Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą jest objęta obowiązkiem uiszczania składek na swoje ubezpieczenie, a także opłacania części składek za swych pracowników, występując w tym przypadku jako płatnik. W grę wchodzi tu ubezpieczenie społeczne, tj. emerytalne i rentowe, a także ubezpieczenie zdrowotne. Niezbędne jest również naliczanie składki na Fundusz Pracy, Ubezpieczenie Wypadkowe i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Nie obejdzie się bez rejestracji przedsiębiorcy oraz zatrudnionych w ZUS-ie przy wykorzystaniu odpowiednich formularzy bądź drogą elektroniczną, jak również przygotowywanie deklaracji rozliczeniowych za siebie oraz pracowników i składanie ich w przewidzianym terminie. W grę wchodzi również zajęcie się zwolnieniami lekarskimi oraz niektórymi zasiłkami.

Jak wygląda ZUS przedsiębiorcy?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą odprowadzają ZUS na nieco innych zasadach niż zatrudnieni, ponieważ w grę wchodzi tu określona w przepisach minimalna podstawa, od jakiej nalicza się składkę. W przypadku ubezpieczenia zdrowotnego stosowna kwota jest jednak liczona od uzyskiwanego dochodu. Co ważne, osoby zaczynające działalność mogą skorzystać ze składek obniżonych.